söndag 4 juli 2010

Sommardricka

Dricka är viktigt när det är så här varmt och ibland kan det vara gott med någotannat än vatten. Just nu är jag och hälsar på mina kära föräldrar och dom har varit husliga och gjort egen saft.
Citronsaft och rabarbersaft har jag druckit i mängder.

Citronsaft
Till 3 liter behövs:
3 citroner
3 liter vatten
1dl socker
3 msk korngryn

Tvätta citronerna, riv sedan det yttersta skalet. Spara citronerna.
Koka upp 3 liter vaten. Lägg i det gula skalraspet o en bunke och häll över 2 1/2 liter av det kokheta vattnet. Rör ner sockret. Lått kallna. Sila sedan bort skalraspet när det hela har savlnat.
Koka korngrynet i resten av vattnet (1/2 liter) ska kokas i ca 30-45 min. Låt allt svalna och sila sidan och blanda spaet med det smaksatta vattnet. Pressa till sist citronerna häll ner saften och rör om.


Rabarbersaft:
1 kg rabarber
1.5 liter vatten
4.5 dl socker
1 st citron (saft)
Gör så här:
Hacka rabarberna i bitar och koka i vattnet i ca 15 min eller tills rabarberna har kokat sönder.
Sila saften och släng rabarberresterna.
koka upp spadet igen tillsammans med citronsaften och sockret.
Låt svalna.
Servera gärna med isbitar och ev. lime.
Låt smaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar